• Esileht
  • Liikmed
  • KARASTUSJOOKIDE MAKS
  • Uudised
  • UNESDA
  • Kontakt
  • English

UNESDA seisukohad maksustamise osas

UNESDA

  • UNESDA seisukohad maksustamise osas
  • UNESDA
  • /
  • UNESDA seisukohad maksustamise osas

UNESDA seisukohad maksustamise osas

Karastusjookide maksustamist üldiselt õigustatakse valitsuse poolt rahvatervise eesmärkidega, vähendada suhkrutarbimist ja võidelda mittenakkuslike haiguste vastu, sealhulgas rasvumise ja ülekaalulise vastu. UNESDA ja Karastusjookide sektor kahtleb diskrimineeriva maksustamise tõhususes nende rahvatervise eesmärkide saavutamiseks.

Selle asemel peame oluliseks rõhutada koordineeritud ja kõiki osapooli hõlmavat strateegiat ELi elanikkonna seas positiivsete tervisetulemuste saavutamiseks. Sellele osutab ka mitmete vabatahtlike meetmete edukus, sealhulgas suhkrusisalduse vähendamine ja tarbijate harimine tervislike ja tasakaalustatud toitumisharjumuste kohta. Seetõttu võttis UNESDA raames Euroopa karastusjookide sektor 2021. aastal mitmed uued täiendavad kohustused suhkrusisalduse vähendamise, vastutustundliku turustamise ja vastutustundliku koolipoliitika osas.

UNESDA ei toeta karastusjookide maksu järgmistel põhjustel:

Puuduvad tõendid selle kohta, et karastusjookide maksustamine vähendab rasvumist või teiste mittenakkuslike haiguste esinemist. Reformuleerimine on rohkem kulutõhus sekkumine kui maksustamine, et vähendada kalorite ja suhkru sisaldust toidus. Samuti uuringud näitavad, et kuigi maksud, mille eesmärk on vähendada karastusjookide ostmist, võivad avaldada lühiajalist mõju nende müügile, pikema aja jooksul ostukäitumine naaseb maksueelsele tasemele.

Ainult karastusjookide maksustamine on lihtsustav ja ühekülgne lähenemine, mis eirab teiste toitainete ja toidugruppide mõju rasvumisele. Taolised maksud on eriti diskrimineerivad seetõttu, et magustatud joogid ei ole sageli ja kaugeltki peamine suhkrute tarbimise allikas. Ainult karastusjookide tarbimise vähendamine ilma muude dieedi ebatervislike aspektidega arvestamata ei paranda rasvumise määrasid ega tervist.

Madala kaloraažiga ja kalorivabade jookide maksustamine ei ole loogiline ja kahjustab jõupingutusi suhkrutarbimise vähendamiseks. UNESDA kindel seisukoht on, et igasugune suhkru maksustamisplaan peaks välja jätma madala ja nullkaloraažiga tooted. Võttes arvesse ülemaailmseid rasvumise määrasid ja rahvatervisega tegelevate asutuste muresid, on magusainete tunnustamine ohutu ja kasuliku alternatiivina suhkrule esmatähtis.

Valikulisel maksustamisel võivad olla soovimatud tagajärjed. Diskrimineeriv maksustamine võib viia toodete asendamiseni ja avaldada negatiivset majanduslikku mõju. Toote asendamine mõjutab oluliselt toidu- ja joogimaksude üldist mõju tervisele.

Karastusjoogi maks on ebaõiglane ja diskrimineeriv meede riigile lisaraha kogumiseks, mis mõjutab kõige enam madala sissetulekuga tarbijaid, kahjustab kohalikke ettevõtteid ja samas ei paku reaalset lahendust rahvatervisega seotud probleemidele. Lisaks kõigi karastusjookide, mitte ainult kõrge suhkrusisaldusega jookide, maksustamine võib pärssida algatusi pakkuda vähendatud suhkrusisaldusega alternatiive ja põhjustada nende asendamist rohkem suhkrurikaste toodetega.

UNESDA kutsub valitsusi tungivalt kaaluma teisi rohkem koostööle orienteeritud ja tõhusamaid vahendeid.

UNESDA täismahus seisukoht maksustamise osas siin


Karastusjookide Tootjate Liit  —  Parda tn 8, 10151 Tallinn  —  +372 679 9878
  • Esileht
  • Liikmed
  • KARASTUSJOOKIDE MAKS
    • Maksupoliitika väljakutsed karastusjookide maksustamisel
    • Kas karastusjoogimaks aitab parandada eestlaste tervist?
    • Kas karastusjookide maks on majanduslikult põhjendatud?
    • Karastusjoogi maksu õiguslikud nõrkused
    • Karastusjookide tootjate ettepanekud
  • Uudised
  • UNESDA
    • UNESDA seisukohad maksustamise osas
  • Kontakt
  • English