Karastusjookide tootjad: Euroopa kõrgeim maks on absurdne
„Valitsuse poolt kavandatud magustatud jookide maks on
konkurentsitult Euroopa kõrgeim, mis ületab isegi Soomes kehtestatud määrasid.
Meie hinnangul kallinevad 1,5-2 liitristes olevate jookide hinnad üle 100%.
Aktsiis saab olema suurem kui osadel lahjadel alkoholi sisaldavatel jookidel. Selline
järsk maksutõus on ebaproportsionaalne ja tööstusharule hukatuslik,“ selgitas Normak,
miks ollakse maksule vastu.
Kuigi ministeerium toob maksu kehtestamise ettekäändeks rahvatervise, siis on
tähelepanuväärne, et karastusjoogid moodustavad vaid 6% Eesti inimeste
päevasest kaloraažist. „Isegi kui magusate jookide tarbimine väheneks
kolmandiku, siis oleks see üksnes kaduvväike osa inimeste päevasest suhkru
tarbimisest. Probleem on pigem inimeste toitumisalases teadlikkuses, kui mõnes
üksikus tootegrupis,“ ütles Normak.
Kuna valitsuse plaanide tulemusena tasalülitatakse riigis terve tööstussektor
ja luuakse kunstlikult ebavõrdsed tingimused, siis leiavad töösturid, et
tegemist võib olla ebaseadusliku riigiabiga ja ei välistata Euroopa Komisjoni
poole pöördumist.
Tootjate hinnangul muutub uue maksu valguses järjest tõsisemaks probleemiks ka
piirikaubandus. Taani näol on võtta näide, kus liikus kolmandik karastusjookide
müügist piirikaubandusse. Sama kogemus Belgias ja mujal.
„Eesti jaekaubanduse jaoks on piirikaubandus juba täna tohutu probleem. Kui
valitsuse aktsiisipoliitika lisab Läti poolele veel magnetkaupu, siis kasvab
probleem veelgi. Kahekordistuvad hinnad sunnivad jaekauplejaid oma marginaali
kaitsmiseks tõstma ka teisi hindu ja see on täiendav karistus vähemkindlustatud
Eesti peredele. Nemad ongi põhilised, kes selle poliitika kinni peavad maksma,“
sõnas Normak.
Eesti on väike turg - meil on ainult 1 miljon tarbijat ja erinevate
tootegruppide ründamine uute maksudega teeb elu kallimaks meie tarbijatele,
vähendab meie tootjate rahvusvahelist konkurentsivõimet ja
investeerimissuutlikkust. Ka riigi halduskoormus tõuseb.
Karastusjookide tootjad jäävad lootma, et valitsus läheneb küsimusele
tasakaalukalt ning kaasab tootjad argumenteeritud dialoogi.