Kommenteeri

Kohalikud joogitootjad: maksu kehtestamine sekkub ebaõiglaselt konkurentsi

06.03.2024
Valitsuse plaan kehtestada magustatud jookidele maks on tekitanud kohalike joogitootjate, nagu Öun Drinks, Elusees ja Ingel Drinks, seas segadust ja kriitikat, kuna maksu kehtestamine sekkub ebaõiglaselt konkurentsi.

Kõik tootjad ütlevad kui ühest suust, et infot planeeritava maksu kohta on olnud väga vähe ning keegi pole neid aruteludesse kaasanud. Öun Drinks lisab, et ka 2017. aasta maksu planeerimise ajal ei kaasanud ega informeerinud valitsus neid. «Toiduliit on oma liikmete seas aegajalt suhkrumaksu teemat tõstatanud ja see on aidanud mingilgi määral arengutega kursis olla, kuid sel juhul ei ole tegu olnud seadusloomesse kaasamisega,» täiendab Öun Drinks turundusjuht Carmen Karnö.

Segadust lisab asjaolu, et konkreetset maksu nimetatakse ka suhkrumaksuks. «Olen lugenud, et tahetakse rakendada suhkrumaksu, kuid minu arusaam sellest oli, et ju see siis rakendatakse kõigile toodetele, mis sisaldavad üle teatud piirnormi suhkrut,» ütleb Elusees asutaja Kairi Randmer.

Kohalike joogitootjate sõnul sekkub riik aga ainult kitsast tootekategooriat maksustades konkurentsi. Magustatud jookide maks tõstab tootjate lõpptarbija jaoks hindu ja seda väga konkreetsete joogitoodete osas. See suunab tarbijaid eelistama aga teisi sama või isegi kõrgema suhkrusisaldusega tooteid, muutes kunstlikult turu jaotust ja nihutades konkurentsi ühest sektorist teise.

Ingel Drinks asutaja Inger Udeküll toob välja, et karastusjookide maks eri riikides on näidanud võimalust, et joogid asendatakse hoopis šokolaadi, kommide ja muude magustatud maiustustega. «Kas see on tervislikum? Väga tihti sisaldavad need lisaks suhkrule kokteili muudest e-ainetest, mida me ei peaks tarbima. Mina julgen üsna enesekindlalt väita, et enamik väiketootjad joogisektoris on väga teadlikud suhkru problemaatikast ja seetõttu nad panustavadki ju probleemi lahendusse uuenduslike ja tervislikumate alternatiivide pakkumisega.»

Elusees asutaja nõustub, et paljud täna poodides saadaolevad tooted on väga suurel määral üle magustatud ning nende järjepidev tarbimine on kahjulik meie kehale. «Kõrge suhkrusisaldusega toodete tarbimist võiks kindlasti piirata. Kuid kas ainuüksi jookide maksustamisega suudetakse tarbija käitumises luua muutus selliselt, et ostukorvist jäetakse välja kõrge suhkrusisaldusega kohukesed või joogijogurtid, mida paljud lapsed on harjunud vahepalaks sööma? Arvan, et mitte. Kuid just need on ühed neist toodetest, mille suhkrusisaldusele tuleks pilk peale visata,» arvab ta.

Allikas: Postimees

Lisa kommentaar

Email again: